Friday, November 1, 2013

BAPAKU SEORANG PENIAGA PART 1 - I LOVE ABAH

SALAM PEOPLE

ALAHAI... skang ni syahduu nya dengan lagoo sumaiyyah
mak aii... ayat2 memuji betapa tingginya darjat wanita espeically dalam menjalankan tugas sebagai wanita Islam

oh aku baru nak sedar baru nak belajar baru nak pegang apa itu Islam
oh manisnya menjadi wanita Islam

lagu ni kata sabarlah keluarga yasir....pilih syurga...korbankan nyawa...
kalaulah semua umat pegang kata2 dalam ayat ni al pastilah
cemerlangnya kita semua kan kan kan
jom doa ramai2

ok skang aku rasa nak cakap pasal syukur nikmat
aku ni taklah tergolong dalam kategori kaya raya.... petik je semua ada depan mata
tapi entah kenapa aku tak penah rasa susah n u know what my lovely abah seorang
PENJUAL NOODLES DI PASAR MALAM....

bagi aku profession abah aku ni teramatlah hebat
bukan sahaja dari segi pendapatan tapi disiplin
kesungguhan dan satisfaction

skang aku nak cerita kronologi abahku sebagai seorang penjual di pasar malam

alhamdullilah walaupun my abah was not a corporate or pegawai tinggi
kuar universiti gaji ribu riban...but he 's manage to gain a lot of things in our..our life

abah akan bangun pagi untuk menunaikan tuntutan sebagai seorang muslim
dalam jam 7 pagi abah akan keluar rumah pergi pasar di pj
lepas tu balik rumah semula packing mee...kuey tiow...masukkan air dalam tong..such..
lakukan persediaan nak meniaga petang nanti
dah beli cili, bawang, bakso, sayur, daun sup, bagai2 lagilah

lepas tu dalam jam 10 or 11 pagi abah akan pergi buat ayam kat kedai ayam di mentari..sekurang-kurangnya 40 ekor sehari...kadang2 dia sembelih sendiri dan dia akan basuh sendiri dan storage ayam2 tu elok dalam plastik untuk dibawa ke klang bagi proses seterusnya

ok dulu2 masa masih belajar dan tinggal ngan parents i still follow my abah do all the routine
apa yang aku tgk abah aku teliti basuh ayam
nampak putih bersih ayam tu...abah basuh dalam baldi besar dan air yang melimpah2
sebab kenapa? bukan membazir air tpi nak bersih sebersihnya

abah lakukan dengan cara beradab pastu masukkan dalam plastik besar 
ikat kemas2 dan masukkan dalam van 
oh hahaha
ko jangan main2 my abah akan susun plastik ayam tu dengan kedudukan paling kemas..
sama dengan sayur, bakso dan geng2 bahan masakan yang lain
bukan main tibai je letak...semuanya kemas teratur
plastik paket mee pun dah ada tempat
pendek kata bahan masakan ni dah ada tempat masing2 setiap hari
abah dah khususkan tempat masing2..
takde percampuran....umpama saf2 yang ditetapkan

AKU TENGOK DAN KAJI DIRI AKU!
di situ aku nampak kenapa aku suke interior design DAN kesenian
sebab ada genetik yang sama ngan abah mengalir dalam darah aku...
betullah kan???
AKU berangan nak rumah yang praktikal dan susun atur yang menarik
biarlah profession abah tidak hebat...

tetapi satu yang aku pegang
allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kalau kita sendiri tidak bangkit dan ubah sdr
aku berjanji...actually dari dulu lagi..aku bangga dengan profession abah aku

aku doa pada allah...buat permohonan pada allah
semoga allah tingkatkan kerjaya keluarga dari satu generasi ke satu generasi dengan
satu peningkatan kerjaya yang baik...semakin baik dan cemerlang

yelah alhamdullilah
allah swt dah makbulkan
kini aku guru...suamiku alhamdullilah seorang pendidik
dan aku harap anak2 ku nanti dan anak buahku menjadi lebih baik
mungkin lawyer....hakim....saintis...professor atau lebih hebat ke bulan menziarah
planet lain ciptaan allah

bukan niat meriak atau menyanjung diri tetapi jika kelak anak2ku atau sesiapa sahaja yang terjumpa atau terbaca nota ini
percayalah aku hanya anak melayu di bumi bertuah ini yang mahukan atau impikan keturunan ISLAM yang mashyur sama seperti nama2 seangkatan seperti IBNU BATTUTA...IBNU SINA...
kembali berbakti di bumi ciptaan allah ini

ada pelapis
ada pengganti
ada yang sinis maafkan saya kerana ini salah satu ruang saya melakukan jihad kecil dan sehuma dakwah agar ISLAM itu teguh 

kita berjaya bukan hanya kerjaya professional tapi pandanglsh mereka2 yang berprofession
tidak seberapa glamer
lihat ketekunan disiplin dan KEHALALAN yang mereka suap ke dalam mulut....

kadang2 saya terfikir untuk menjadi tukang sapu sahaja
kerana saya tidak mahu berpolitik dengan diri...tidak mahu syak wasangka dengan alam dan keadaan
yelah mungkin pada saya yg jahil ini kelihatan kerjaya tukang sapu itu mudah dan hanya membuang kotoran dan debu
dan paling penting semua orang gembire kerana tiada habuk dan debu


GENG HEBAT -  ehsan google


ALHAMDULLILAH ADA YANG SUDI MEMBERSIH BUMI KITA
ehsan google


ehsan google
YANG SUDI ANGKUT SAMPAH DAN BAWA LORI SAMPAH
TQ KORANG MEMANG COOL PEOPLE


siapa lah kta nak menafikan
kekuatan mental dan pemikiran dorang nih
korang sanggup ke? nak ngadap sampah hari2...bau sampah hari2
apalagi tengok air sampah setiap rumah...setiap tong
kalau satu perumahan ada 30 tong sampah dan belum campur lagi yang ikat tak betul
main lempor je dalam tong..ntah kau makan ape minum ape
sampai busuk2 sampah tu tiba masa nak angkut dah lembik lonyek
korang punya sampah korang yang tutup hidung..aper cer
well same goes to me...sometimes dalam sesuatu hal melibatkan sampah ni im sure
surirumah surirumah pasti ngerti....

kalaulah tanpa diarong ni tak mungkinlah u olls semua dapat tido slesa dalam rumah
dapat jalan ngan gembira kat tepi jalan
dapat hirup udara segar kat keliling taman...just because of this fella
orang yang sagt2 BERJASA
yang kutipkan sampah kat rumah kita hari2
RIGHT!!!!!!SAYA SALUTE ANDA!

kat sini saya salute kat cleaners satu donia

dan selalu saya ingatkan diri saya

ABAH

KERANA ALLAH JADIKAN ABAH SAYA HEBAT

maka hari ini saya cuba jadi macam abah

walau berbeza profFESION

im standing confident in my own way






OK back on track pasal my awesome abah k

bila customer menyerang... oh i miss this moments!
ada yang merajuk
ada yang marah pasal lambat
ada yang mintak kuah lebih
cili lebih
sambal lebih
nak lebih2 ngan abah pun ada...hahha itu aku tampau!

geli wehhhh

petang dah start orang dtg beli
berbaris..abah jual murah...aku pun pelik
mana untungnya.... semuanya sederhana


yummy yummy encik meeee
mereka mereka inilah yang bantu saya masa belajar skolah...masa universiti
tq foods...u rocks!!!


well till here sambung lagi PART 2












2 comments: